
We all need books and fairy dust once in a while.
Het is de liefde die we niet begrijpen
Korte inhoud
Het hoofdpersonage (haar naam is onbekend) vertelt drie verschillende verhalen, die allemaal over de liefde gaan. Vaak is die liefde verwarrend en niet logisch. Het eerste deel van het boek gaat over de niet de liefde tussen haar moeder en Bordzek, een Poolse man die 's nachts komt aankoppen op de deur van Alex, het meisje haar grote broer. Het tweede deel gaat over de oude man in de rolstoel,
bootsman, die bij het gezin van het meisje komt inwonen en het laatste deel gaat over haar grote broer Alex, die ver weg is gaan wonen samen met zijn vriend.
Verwerkingsopdracht C4:
Vergelijk het boek met een ander boek van een andere schrijver. Welk boek vind je het meest geslaagd? Waarom precies ?
Voor mijn leesportfolio las ik vorig jaar ook al een boek van Bart Moeyaert, namelijk De Melkweg. Beide boeken zijn sowieso niet zo simpel om op didactisch vlak iets mee te doen. Ik vond persoonlijk Verzamel de liefde mooier en poëtischer geschreven, maar De Melkweg was een
meer aangrijpend verhaal. Daarom vond ik De Melkweg een beter boek.
Beide verhalen gaan over de liefde, maar wel op een andere manier. In Het is de liefde die we niet begrijpen vertelt het hoofdpersonage over haar familie en de vreemde liefde die ze voor elkaar voelen. De liefde die geportretteerd wordt in De Melkweg is subtieler en toegankelijker.
Het verhaal van De Melkweg is voor mij ook herkenbaarder dan dat van Het is de liefde die we niet begrijpen. Het misbruik en de vreemde gezinssituatie van het hoofdpersonage is mij helemaal vreemd. Ik heb echter wel twee zussen, en alhoewel wij nooit een hele zomer op een straat hebben gestaard, kan ik de zusterliefde beter begrijpen.
Didactisch perspectief
Als lezer vind ik dit persoonlijk niet zo'n nuttige opdracht. Het probleem met deze opdracht is dat ik het ene boek al een lange tijd geleden heb gelezen en ik ertussenin veel verschillende boeken heb gelezen dus al diep in mijn geheugen moet graven om mij alles terug te herinneren. De opdracht heeft me ook niet gedwongen om verder na te denken over de verschillende boeken. Ik vind het ook heel moeilijk om te zeggen wat ik precies goed vond aan een boek.
Bovendien vind ik dit als leerkracht ook niet zo'n nuttige opdracht omdat de opdracht de leerlingen niet echt dwingt om dieper na te denken over bepaalde aspecten van het boek. Je moet gewoon je mening geven en de opdracht lijkt nogal gemakkelijk. De leerlingen kunnen de opdrachten heel simpel houden door gewoon heel oppervlakkig te blijven over boeken.