
We all need books and fairy dust once in a while.
Roodkontje, Luc Descamps
Korte inhoud
Yana is 15 en ziet het allemaal even niet meer zitten. Ze wordt al een tijd gepest op school; Annelies, het populairste meisje van haar klas, en haar vriendinnen hebben het op haar gemunt. Pas wanneer ze Joachim leert kennen, durft ze een beetje voor zichzelf op te komen. Wanneer haar mama de leerlingenbegeleider inlicht, komt alles opeens in een stroomversnelling...
Verwerkingsopdracht
F2: Maak van het verhaal een krantenbericht (15 regels). Verzorg de lay-out. Voeg zeker een foto toe. Let op de stijl.Reflectie verwerkingsopdracht
Als lezer vind ik dit wel een leuke verwerkingsopdracht. Je krijgt de kans om in te zoomen op één gebeurtenis uit het boek zonder daar echt heel hard op in te moeten gaan. Je kan er ook je fantasie in kwijt en kunt nog steeds spelen met lay out, waardoor de opdracht leuk blijft. Ik zou deze opdracht wel helemaal niet leuk vinden als ik heel slecht was in het schrijven van artikels of het verzinnen van teksten.
Ook als leerkracht vind ik dat deze opdracht weinig tot geen nut heeft. De leerling wordt amper gevraagd om verder door te denken over de gebeurtenissen die in het boek gebeuren en kan deze opdracht zelfs makkelijk maken door enkel en alleen de samenvatting van het boek te lezen. Ik denk echter wel dat deze opdracht nuttig kan zijn als de leerling net les heeft gehad over de eigenschappen van een krantenartikel. Ook niet alle boeken lenen zich even goed om er krantenartikels rond te schrijven, al ben ik ervan overtuigd dat met genoeg fantasie, iedereen over alles kan schrijven. Ik denk wel dat de opdracht zou moeten specifiëren of de leerling dingen mag bijverzinnen of niet.