
We all need books and fairy dust once in a while.
Stripanalyse
Ik koos voor de strip ‘De slag van Asgard’. Het is een stripverhaal uit de reeks ‘THORGAL’ en werd geschreven door Sente en getekend door Rosinski.
Titel gekozen strip |
De slag van Asgard |
Naam van de reeks |
Thorgal |
Nummer in deze reeks |
32 |
Tekenaar |
Grzegorz Rosiński |
Ander werk van deze tekenaar |
De Wraak van graaf Skarbek |
Scenarist |
Yvs Sente |
Ander werk van deze scenarist |
Largo Winch |
Uitgeverij |
Le Lombard |
Jaar van uitgave |
2010 |
Aantal pagina’s |
48 |
Kaft (hardcover of softcover) |
softcover |
Kleur of zwart-wit |
kleur |
Genre |
fantasystrip |
Korte beschrijving van de tekenstijl, ‘look’, sfeer
|
De look is heel donker, er wordt weinig kleur gebruikt. De tekenstijl is wel heel realistisch, ook al zijn het science-fictionpersonages. |
Thematiek
|
oorlog, vechten voor wat belangrijk is, familie, |
Belangrijkste personages
|
· Jolan, Thorgal, Aniël, Manthor, Asgaard
|
Vertelde tijd |
dikke week |
Historische tijd |
8e – 9e eeuw |
Belangrijkste locatie(s) waar het verhaal zich afspeelt
|
· De tussenwereld · Asgaard |
Leeftijd doelpubliek |
+ 16 |
Woord-beeldcombinatie: Ik heb gekozen voor een dubbele bladzijde waar in totaal drie prenten op staan. We hebben hier drie keer een beeldspecifieke combinatie. In alle drie de prenten is er veel meer beeld dan tekst. De enige tekst die in de eerste en derde prent staat, zijn strijdkreten van de monsters. In de tweede prent is er zelfs helemaal geen tekst.
Genre: Thorgal is een fantasystrip.
Beeldcompositie:
Prent 1 neemt een volledige bladzijde in beslag.
Prent 2 is een korte, maar brede prent waar we in close up enkele pijlen zien.
Prent 3 is een hele grote prent, die ongeveer 4/5 van de bladzijde in beslag neemt.
Prenten 1 en 3 zijn ‘long shots’. Ze geven een groot deel van het veld weer, dit vooral om de enormiteit weer te geven van het gevecht. Ze willen de afstand tussen de twee legers en de grootte van het veld weergeven. Prent 1 en 3 zijn elke keer ook weergegeven vanuit vogelperspectief, om een beter overzicht te geven van de prent/het gevecht. Prent 2 is een ‘extreme close up’ van de pijlen die worden geschoten. Deze wordt dan weer vanuit kikkerperspectief getoond om te tonen hoe beangstigend die pijlen zijn.
Het beeld zoomt eerst uit, dan heel hard in en dan terug uit. Dit doen ze om spanning te creëren en om de beweging in het gevecht te tonen. Het beeld wordt getoond door een objectieve camera.
De beeldcompositie op zich, laat veel ruimte voor breathing space. En zeker in de eerste en derde prent, wordt de regen van derden gerespecteerd. Er wordt spanning gecreëerd door de compositie Er is een duidelijk evenwicht in de prenten. In prent 1 en 3 zien we de twee legers aan de twee kanten staan en gebeurt er voldoende op de prent zodat het niet ‘saai’ wordt.
Closure: Het zijn verschillende acties, binnen hetzelfde onderwerp.
De kleuren van de strip zijn zeer symbolisch
Rosinski, G., & Sente, Y. (2010). De Slag van Asgard (Thorgal). Brussel: Le Lombard.